Het marktaandeel van Mobile Virtual Network Operators (MVNO’s) in Nederland is in het eerste kwartaal van 2024 gestegen tot ruim 14 procent, met meer dan 3,2 miljoen sims. Dit blijkt uit het meest recente Dutch Mobile Virtual Operators-rapport van Telecompaper. Ondanks deze groei voorspelt Telecompaper een lichte daling van de MVNO-markt in de komende jaren.
In de eerste drie maanden van 2024 genereerden MVNO’s voor het eerst meer dan EUR 100 miljoen aan kwartaalomzet, een stijging van 5,2 procent op jaarbasis.
De afgelopen twee jaar kende de MVNO-markt een klantengroei van bijna 13 procent en een omzetstijging van bijna 20 procent. Deze groei werd voornamelijk gedreven door de focus op de postpaidmarkt en populaire budget-aanbiedingen, die de structurele daling in de prepaidmarkt compenseerden.
Het aantal postpaid-sims steeg met meer dan 20 procent per jaar en de omzet uit postpaiddiensten groeide met 13 procent per jaar tot EUR 71 miljoen in het eerste kwartaal van 2024.
De dynamiek binnen de MVNO-markt verandert echter na de overname van Youfone door KPN in april 2024. Youfone, voorheen een van de snelst groeiende postpaid MVNO’s, wordt nu geïntegreerd binnen de KPN-groep. Hoewel het merk Youfone actief blijft, zijn de propositie en promoties sinds de overname gewijzigd.
Weinig tot geen groei
Lebara en Lyca Mobile, de twee grootste MVNO’s in Nederland, vertonen weinig groei in hun sim aantallen. Lebara slaagde erin om meer postpaid-abonnees te werven, maar zag het totale aantal sims slechts licht toenemen door een daling in het aantal prepaid-sims. Telecompaper verwacht dat het totale aantal MVNO-sims in de komende vier jaar zal afnemen met een CAGR van -0,9 procent.
“Er zijn nog steeds positieve signalen in de MVNO-markt, zoals 50+ Mobiel dat zijn klantenbestand in de afgelopen zes maanden verdubbelde na een succesvolle marketingcampagne,” zegt Alejandra van de Roer, senior analist bij Telecompaper. “Desondanks blijft het opzeggingspercentage relatief hoog bij MVNO’s, en slechts weinigen hebben de schaalgrootte of financiële middelen om te concurreren met de grotere mobiele operators en hun merken.”
De drie grote Nederlandse mobiele operators hebben allemaal eigen tweede merken om te concurreren met MVNO’s. Deze providers worden ook behandeld in het rapport van Telecompaper. De grootste is Simpel van Odido, met naar schatting 1,1 miljoen sims, gevolgd door hollandsnieuwe (Vodafone), Ben (Odido), en Simyo (KPN). Deze merken zullen naar verwachting hun simbestand de komende vier jaar zien groeien met een CAGR van 8,3 procent.
(bron: telecompaper)